Jeżeli jesteś pacjentem polskim, czyli jesteś osobą ubezpieczoną w Polsce, możesz korzystać ze świadczeń zdrowotnych udzielanych poza granicami kraju w ramach dwóch odrębnych unijnych systemów prawnych:
- przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
albo
- dyrektywy transgranicznej, której przepisy na poziomie krajowym znajdują się w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej.
Oba systemy umożliwiają pacjentom dostęp do opieki zdrowotnej za granicą, jednak różnią się w zakresie:
- finansowania
- procedur administracyjnych
- elastyczności wyboru miejsca leczenia.
Masz prawo do wyboru sytemu, z którego będziesz korzystać. Każdy system rządzi się odmiennymi prawami i nakłada różne obowiązki na korzystające z niego osoby. Dlatego przed skorzystaniem z leczenia za granicą dokładnie zapoznaj się z obowiązującymi zasadami.
Przeanalizuj zalety i wady każdej z opcji. Weź pod uwagę swoją sytuację zdrowotną i finansową. Pozwoli Ci to podjąć świadomą i korzystną decyzję.
Zestawienie możliwości oferowanych przez oba systemy
| Przepisy o koordynacji | Dyrektywa transgraniczna | 
| Przepisy prawne | |
| Rozporządzenie PE i Rady (WE) nr 883/2004 Rozporządzenie PE i Rady (WE) nr 987/2009 
 Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej 
 | Dyrektywa transgraniczna Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej Ustawa implementująca dyrektywę transgraniczną | 
| Państwa, w których możesz korzystać ze świadczeń zdrowotnych | |
| Państwa UE oraz państwa EFTA i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej | Państwa UE oraz państwa EOG Ważne: 
 | 
| Osoby uprawnione do korzystania ze świadczeń zdrowotnych | |
| mieszkający lub przebywający w innym niż Polska państwie UE lub EFTA, lub w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Więcej przeczytasz w: | Pacjent polski, oprócz: 
 mieszkających na Cyprze, w Irlandii, Hiszpanii, Portugalii oraz Szwecji, którzy korzystają ze świadczeń zdrowotnych z zakresu transgranicznej opieki zdrowotnej na zasadach określonych w aktach prawnych implementujących dyrektywę transgraniczną, obowiązujących w państwach ich zamieszkania. O zasadach korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej pacjenta polskiego mieszkającego: 
 poinformują Krajowe Punkty Kontaktowe działające w ich państwach zamieszkania. | 
| Zakres przysługujących świadczeń zdrowotnych | |
| Świadczenia niezbędne ze wskazań medycznych Przysługują osobom przebywającym czasowo w innym niż Polska państwie UE lub EFTA, lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Dotyczą leczenia, które: 
 O tym, czy dane świadczenie jest niezbędne, zawsze decyduje lekarz w państwie pobytu. Świadczenia w pełnym zakresie Przysługują osobom ubezpieczonym w NFZ, które zamieszkują w innym państwie UE lub EFTA, lub w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. O zakresie tych świadczeń oraz warunkach ich uzyskiwania decyduje zawsze ustawodawstwo państwa zamieszkania. Leczenie planowane za granicą 
 Konieczne jest uzyskanie uprzedniej zgody Prezesa NFZ. Świadczenia z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej Przysługują wyłącznie w związku z leczeniem skutków wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. 
 | Świadczenia gwarantowane zgodnie z ustawodawstwem polskim Można z nich skorzystać w przypadkach, gdy: 
 albo 
 Nie dotyczy: 
 W określonych przypadkach pacjent musi uprzednio otrzymać zgodę Prezesa NFZ na uzyskanie leczenia poza granicami kraju. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Leczenie planowane - uprzednia zgoda na uzyskanie leczenia poza granicami kraju | 
| Dokumenty wymagane do potwierdzenia prawa do świadczeń | |
| Dokumenty, które musisz okazać w innym państwie UE lub EFTA, lub w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, aby skorzystać ze świadczeń zdrowotnych: 
 Dokumenty wydaje: 
 Jeśli korzystasz ze świadczeń w ramach przepisów o koordynacji, musisz mieć odpowiednie unijne dokumenty potwierdzające Twoje prawo do leczenia. W przeciwnym razie musisz liczyć się z koniecznością opłacenia całkowitych kosztów leczenia bezpośrednio w zagranicznej placówce medycznej, w której się leczysz. Więcej przeczytasz: | Dokumenty, które musisz mieć przed skorzystaniem z leczenia w innym państwie UE lub EOG – aby dostać z NFZ zwrot kosztów leczenia (w zależności od rodzaju leczenia): 
 W określonych przypadkach musisz również otrzymać 
 – więcej informacji znajdziesz w zakładkach Leczenie planowane - uprzednia zgoda na uzyskanie leczenia poza granicami kraju | 
| Placówki medyczne i apteki, z których może korzystać pacjent | |
| Wyłącznie placówki medyczne udzielające świadczeń zdrowotnych w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej działającego w państwie leczenia. Czy wybrana placówka medyczna działa w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, dowiesz się: 
 | Wszystkie placówki medyczne, działające zarówno w ramach, jak i poza publicznym systemem opieki zdrowotnej w państwie leczenia. Ważne: 
 | 
| Koszty świadczeń zdrowotnych | |
| NFZ pokrywa koszty świadczeń zdrowotnych udzielonych pacjentom polskim w innych państwach UE lub EFTA, lub w Zjednoczonym Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Pacjent pokrywa jedynie ewentualne koszty wkładu własnego lub współpłacenia, czyli: 
 W wyjątkowych sytuacjach pacjent polski jest zobowiązany do pokrycia kosztów swojego leczenia bezpośrednio w placówce medycznej w państwie leczenia: 
 | Pacjent polski zobowiązany jest do pokrycia całkowitych kosztów uzyskanego leczenia: 
 Ważne: 
 
 
 
 
 
 Sposób dokonywania obliczeń wysokości finansowania dla danego świadczenia gwarantowanego określa art. 42c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. | 
| Zasady zwrotu kosztów | |
| Aby dostać zwrot, musisz złożyć wniosek o refundację. Złóż wniosek w Centrum Usług Wspólnych w Gorzowie Wielkopolskim. Czas na złożenie wniosku jest nieokreślony (brak daty końcowej). Instytucją odpowiedzialną za ustalenie kwoty do zwrotu jest instytucja miejsca pobytu w państwie leczenia: 
 Wniosek rozpatrywany jest na zasadach określonych w art. 25 lit. b rozporządzenia 987/2009. Więcej przeczytasz: | Aby dostać zwrot, musisz złożyć wniosek o zwrot kosztów. Złóż wniosek we właściwym oddziale wojewódzkim NFZ. Wniosek należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od daty wystawienia rachunku za leczenie. Instytucją odpowiedzialną za ustalenie kwoty do zwrotu jest NFZ: 
 Wniosek rozpatrywany jest w ramach procedury administracyjnej na zasadach określonych w art. 42d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Więcej informacji na temat zasad uzyskiwania zwrotu kosztów znajdziesz w zakładce Zwrot kosztów świadczeń. | 
 
                               
                             
                                     
										 
										









