Obowiązki wobec pacjentów
Pacjenci z państw UE lub EOG korzystający w Polsce ze świadczeń zdrowotnych w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej korzystają z zapisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Mają oni prawo do świadczeń zdrowotnych, których jakość i bezpieczeństwo są zgodne ze standardami przyjętymi w Polsce.
Placówki medyczne są zobowiązane do podawania do publicznej wiadomości aktualnych informacji o:
- rodzaju działalności leczniczej
- zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych
- wysokości opłat za:
- udostępnienie dokumentacji medycznej
- świadczenia zdrowotne udzielane za częściową lub całkowitą odpłatnością
- przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny – pobieranej od:
- osób lub instytucji uprawnionych do pochówku zwłok
- podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym.
Placówka powinna te informacje:
- umieścić w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń
- opublikować na stronie internetowej placówki.
Na wniosek pacjenta z państwa UE lub EOG placówki medyczne mają obowiązek poinformować o:
- udzielanych świadczeniach zdrowotnych, a zwłaszcza o:
- stosowanych metodach diagnostycznych lub terapeutycznych
- jakości i bezpieczeństwie tych metod
- zawartych umowach ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej obejmujących szkody w wyniku:
- udzielania świadczeń zdrowotnych
- niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych
- zdarzeń medycznych
- danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Jeżeli pacjent poinformuje lekarza o zamiarze zrealizowania recepty w innym państwie UE lub EFTA, lekarz jest zobowiązany do wystawienia recepty transgranicznej.
Dodatkowe informacje znajdziesz w zakładce Recepta transgraniczna.
Placówka medyczna lub apteka wystawia rachunek pacjentowi z państwa UE lub EFTA .
W zakładce Informacje o rachunku wystawionym w transgranicznej opiece zdrowotnej znajdziesz dodatkowe informacje o zasadach:
- wystawiania rachunku
- określania jego kwoty.
Współpraca z krajowym punktem kontaktowym w Polsce
W terminie 14 dni od otrzymania wniosku od:
- Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej
lub
- oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia
placówki medyczne mają obowiązek przekazać informacje na temat świadczeń zdrowotnych udzielonych pacjentom UE wraz z cenami.
Apteki mają ten sam obowiązek w stosunku do:
- produktów leczniczych
- wyrobów medycznych
- środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, które zakupił wskazany we wniosku pacjent UE.